Canadian Rhapsodies: A Canada on Screen Shorts Programme

FREE ADMISSION | Music is a principal element in this mixed programme of five essential and historic Canadian films, spanning the categories of animation, documentary, and shorts.

ENTRÉE GRATUITE | La musique est l’élément central de ce programme mixte composé de cinq films canadiens essentiels et historiques appartenant aux catégories animation, documentaires et courts métrages.

 

 

 

 

 

Rhapsody in Two Languages
Canada On Screen: Short Films

Canada 1934. Dir: Gordon Sparling. 11 min. DCP

NEW RESTORATION | From his “Canadian Cameo” series of theatrical shorts, Canadian cinema pioneer Sparling’s dynamic portrait of Montreal is a “city symphony” film in the tradition of Walter Ruttmann and Dziga Vertov — and one of our national cinema’s founding works! Courtesy of Library and Archives Canada.

NOUVELLE COPIE RESTAURÉE | Issu de la série « Canadian Cameo » du pionnier du cinéma canadien Gordon Sparling, ce dynamique portrait de Montréal est un film de « symphonie urbaine », dans la lignée de Walter Ruttmann et Dziga Vertov, mais aussi l’une des œuvres fondatrices de notre cinéma national! Avec l’aimable autorisation de Bibliothèque et Archives Canada.

 

 

 

 

 

Begone Dull Care
Canada On Screen: Animation

Canada 1949. Dirs: Norman McLaren, Evelyn Lambert. 7 min. DCP

Jazz and cinema fuse in ecstatic fashion in McLaren and Lambert’s masterpiece of hand-drawn, cameraless animation, an abstract visual interpretation of Oscar Peterson’s music.

Le jazz et le cinéma s’unissent de manière extatique dans ce chef-d’œuvre d’animation dessinée et sans caméra de McLaren et Lambert, qui offrent une interprétation visuelle abstraite de la musique d’Oscar Peterson.

 

 

 

 

 

Les raquetteurs
(The Snowshoers)

Canada On Screen: Documentary

Canada 1958. Dirs: Gilles Groulx, Michel Brault. 15 min. DCP

Groulx and Brault invented Cinema Direct in Canada with this lively, landmark record of a snowshoeing festival, complete with marching bands and beaty queens, in Sherbrooke, Quebec. Much admired by the Europeans, it pointed the way for the masterful documentaries of the NFB’s then-new French unit.

Groulx et Brault ont inventé le cinéma direct avec ce film phare vivant qui capte un festival de raquette, ses fanfares et ses reines de beauté à Sherbrooke, au Québec. Cette œuvre très saluée par les Européens a ouvert la voie aux nombreux chefs-d’œuvre documentaires produits par le studio francophone de l’ONF, qui venait de naître.

 

 

 

 

 

The Heart of the World
Canada On Screen: Short Films

Canada 2000. Dir: Guy Maddin. 6 min. DCP

Maddin’s faux silent melodrama mixes Metropolis, Murnau, and Eisenstein in a mad, breathless Kino rush. “Not just the most perfectly distilled example of Maddin's cine-delirium but one of the most exhilarating motion-picture triple-espresso shots ever created” (Jason Anderson, Canada on Screen digital catalogue).

Ce faux mélodrame muet signé Guy Maddin mêle Métropolis, Murnau et Eisenstein en un délire kino effréné. « The Heart of the World est non seulement le parfait exemple du délire cinématographique de Maddin, mais aussi l’un des plus grands coups de fouet filmiques jamais concoctés. » (Jason Anderson, catalogue numérique de Canada à l’écran)

 

 

 

 

 

Lonely Boy
Canada On Screen: Documentary

Canada 1962. Dirs: Wolf Koenig, Roman Kroitor. 27 min. DCP

Cinema’s first rock doc was this trailblazing fly-on-the-wall portrait of Ottawa heartthrob Paul Anka, made by the NFB’s legendary Unit B. “A landmark in the history of cinéma vérité, Koenig and Kroitor’s sly half-hour deconstruction of the packaging and selling of the 20-year-old teen idol is as subtle as it is merciless. Shot in the full fleeting flush of Anka's pre-Fab Four fame — when the fresh-faced singer-songwriter could draw thousands of screaming and swooning girls — this NFB production deftly walks the razor's edge between cold editorial indictment and cool objectivity” (Geoff Pevere, Canada on Screen digital catalogue).

Ce portrait révolutionnaire fait par la légendaire Unité B de l’ONF du tombeur d’Ottawa Paul Anka constitue le premier rockumentaire. « Œuvre phare de l’histoire du cinéma-vérité, ce film d’une demi-heure de Wolf Koenig et Roman Kroiter, qui se veut une déconstruction intelligente du mythe commercial et bien ficelé qu’incarne Paul Anka, l’idole des jeunes âgée de 20 ans, est aussi subtile qu’impitoyable. Tournée alors qu’Anka était dans tout l’éclat de sa célébrité avant l’émergence des Beatles, lorsqu’il voyait crier et se pâmer devant lui des milliers de jeunes filles, cette production de l’ONF navigue habilement entre la froide accusation et la fraîche objectivité. » (Geoff Pevere, catalogue numérique de Canada à l’écran).

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Tickets will be available on a first-come, first-served basis starting at 6pm on Thursday, July 6. For more information, call 604.688.8202.

Les billets seront disponibles à partir du jeudi 6 juillet à 18h, selon le principe du premier arrivé, premier servi. Pour plus de renseignements : 604-688-8202.